Interim produktionschef– för företagets framgång

En produktionschef har ansvar för produktionen i projekt. Produktionschefen ser till att tidsplanen följs, att budgeten hålls och att projektet lever upp till alla kvalitets- och säkerhetskrav. I detta ingår det även att vara en bra arbetsledare. Om ett företag driver exempelvis ett nytt projekt bör man anställa en interim produktionschef. Via Brightmill kan man hitta rätt person för att driva en sådan utveckling internt.

Varför man bör anställa en interim produktionschef?

Ofta rör sig ett projekt om en tillfällig period innan det implementeras i företagets rutiner eller så handlar det bara om en kortare kampanj. När det bara rör sig om en kortare tidsperiod är det ineffektivt att anställa någon för att sedan avskeda denne. Att anställa en interim produktionschef löser det problemet eftersom de bara arbetar under uppdrag. På så sätt löser man problemet och får in kunnig personal som har kunskap att driva projektet.

Att anställa en interim produktionschef har många fördelar:

  • Rätt person med kompetensen för att hantera arbetet kommer in snabbt.
  • Kostnaden för den tillfällige chefen finns bara så länge uppdraget varar.
  • Interimschefen kan bidra med nya perspektiv, baserat på dennes erfarenheter från andra företag i branschen eller liknande situationer.
  • En interimschef leder och utvecklar verksamheten och medarbetarna mot målen och fokuserar på produktivitet, kvalitet och kostnad.
  • Personen skapar förtroende i organisationen och coachar medarbetarna.
  • Chefen skapar, driver förbättringar och utvecklar verksamheten.

Interim satsning kan lyfta företaget

Interimschefer har lång erfarenhet i sin bransch och vet därför vad som behövs göras i ett företag för att driva det framåt. Den bredare erfarenheten hjälper till när man snabbt måste förstå organisationen, dess processer och få en överblick på produkterna. Utgångspunkten är att interimschefen är där för att göra arbetet lättare för de anställda, inte att ta arbetet ifrån dem. En interimschef för produktion kommer därför att upprätta produktionsplaner, hjälpa till med budgeten och följa upp detta med analys. Genom att göra analyser kan produktionschefen ta välgrundade beslut och se vad som varit lönsamt. På detta sätt ökas företagets produktivitet.

De anställda är i fokus

Poängen med att anställa en produktionschef på uppdrag är att denne inte har några tidigare band till företaget och kan på sätt enkelt skapa förändring. De anställdas prestation och välmående blir avgörande för att denna förändring ska ske.

Hitta mopedtrim och mopeddelar till projektet

Oavsett om man har en ny eller äldre moped kan den behöva renoveras, servas – eller kanske trimmas. Mopedtrim och mopeddelar kan man hitta på många olika sätt, till exempel begagnat, i butik eller på nätet. Nedan följer några tips för att hitta rätt delar till rätt modell så att en gammal moped kan rustas upp eller en nu fixas till!

Begagnade delar

För äldre mopeder som inte tillverkas längre kan det i vissa fall vara svårt att få tag i reservdelar. Däremot finns en relativt stor begagnatmarknad för både mopedtrim och mopeddelar så vet man exakt vad man är ute efter, och inte har så bråttom med att skaffa delarna, kan man alltid håll utkik på olika annons, – och auktionssidor.

På så vis kan man dessutom komma undan relativt billigt men man bör också ha i åtanke att begagnade delar kan vara i varierande skick och ha ett par år på nacken. Man får heller ingen garanti, så vissa delar kan vara bättre att köpa helt nya.

I välsorterade butiker

En annan väg att gå är att besöka butiker som säljer mopedtrim och mopeddelar. Specifika delar och delar till äldre modeller kan som sagt vara lite svåra att få tag i så det är inte säkert att butikerna har dessa i lager. Delar till nyare mopeder brukar vara enklare att få tag i och finns inte det man behöver kan man alltid fråga butiken om det går att göra en beställning.

Mopedtrim och mopeddelar på nätet

Det kanske enklaste sättet att få tag på mopedtrim och mopeddelar är att kolla på nätet. Nätbutiker har ofta ett större utbud och det finns mopedtrim och mopeddelar för både gamla och nya modeller och märken. Man kan bland annat hitta delar som passar mopeder från följande fabrikat:

  • Puch
  • Yamaha
  • Honda
  • Piaggio

Även här kan man kontakta butiken om man inte hittar det man letar efter. Kanske vet man inte ens exakt vilken typ av del man behöver och då kan man vända sig till butikens kundtjänst.

Även om delen inte verkar finnas i butikens sortiment kan det vara värt att göra ett försök, då det finns en chans att det går att beställa hem det som behövs. Dom som driver dessa butiker har ofta stora kunskaper inom området och man kan få bra hjälp.

Olika hjälpmedel för att förebygga och lindra hälsporre

Den som drabbas av hälsporre kan uppleva en jobbig smärta. Det kan vara svårt att stå och gå som vanligt och det beror ofta på inflammationen som uppstår i senan som finns i hålfoten. Det finns dock en hel del hjälpmedel för just hälsporre – några av dom kan du läsa mer om här.

Hälsporre – olika hjälpmedel

För den som har problem med återkommande hälsporre kan det vara bra att köpa på sig några bra hjälpmedel. Det finns en hel del att välja bland och det mesta är väldigt enkelt att använda i vardagen. Här följer några av dom vanligaste och mest effektiva hjälpmedlen som kan användas vid besvär:

  • ”Hälsporrestrumpor” – Speciella strumpor är ett enkelt och bra redskap. Strumporna har flera kompressionszoner som ger stöd och avlastning åt hela foten. Eftersom dom sitter åt hårt påskyndas återhämtningen och det går bra att sova i dom om man önskar. Dessa strumpor är bra att använda som ett första steg i behandlingen.
  • Hälkuddar/hälkilar – Det finns en mängd olika skoinlägg i form av hälkuddar/hälkilar, som placeras just under hälen. Även dessa verkar avlastande för hålfoten och kan placeras i princip i vilka skor som helst.
  • Sulor – Skosulor finns också som bekant i en mängd olika modeller men det finns sådana som är framtagna att använda som hjälpmedel vid just hälsporre. Ofta syns en upphöjning för fotvalvet samt att sulorna verkar extra stötdämpande.
  • Andra hjälpmedel för hälsporre – Förutom ovan nämnda finns fler saker att hitta för den som inte får bukt med sina problem. En massageboll av modell mindre kan till exempel få igång blodcirkulationen och lindra smärtan.

En massageboll kan även lätta upp spänningar under fötterna och dom är dessutom väldigt enkla att använda – lägg bara bollen på golvet, placera foten på bollen och rulla med ett tryck som känns behagligt.

Andra saker du kan göra

Förutom att använda olika hjälpmedel går det att lindra smärtan från hälsporre, bland annat genom att stretcha. Leta efter övningar på nätet eller boka tid hos en specialist som kan ge tips och råd för olika stretchövningar som kan lindra smärta och inflammation. Det går också att uppsöka vård för att få så kallad stötvågsbehandling, som främst sätter igång blodcirkulationen i foten och som därmed verkar smärtlindrande.

Kurser i fokus – uglkurs

Kurser i fokus – uglkurs

Uglkurs är en utbildning som fokuserar på personlig förståelse för hur människor agerar och fungerar inom en grupp. Det är en ledarskapsutbildning som har sina rötter i den amerikanska armén och som sedan 70-talet använts inom svenska Försvarsmakten. Tack vare att många anser att konceptet är mycket bra har den även börjat användas inom näringslivet. Idag kan en uglkurs bokas i de flesta större städer och främst vänder sig kursen mot ledare i företag och organisationer.

Upplevelse och eget engagemang

Att gå en uglkurs innebär INTE att gå på ett antal föreläsningar och få informationen serverad. Kursen kräver betydligt mer av dess deltagare. En del anordnare anger till och med att personer som går en uglkurs bör vara ”psykiskt stabil” och inte vara i någon bearbetningsprocess efter exempelvis skilsmässa eller dödsfall.

Ibland beskrivs det som ”en upplevelse snarare än en kurs” vilket också speglar vilket engagemang som krävs.

För att kunna uppnå ett högt engagemang finns en tydlig regel som måste följas – ingen får känna någon annan sedan tidigare. Ingen ska gå in i diskussioner med förutfattade meningar om någon annan på kursen. Skulle fem kollegor gå samma kurs skulle de, medvetet eller omedvetet, välja vad som sägs utifrån hur de andra skulle uppfatta det.

Innehåll i en uglkurs

Det finns ett tydligt ramverk gällande vad en uglkurs ska innehålla för delmoment. Dessa är skapade av Försvarsmakten och kan över tid revideras. Exempel på innehåll är:

  • Förstå hur konflikter är uppbyggda och kunna hantera dem
  • Skapa en tydlig och rak kommunikation
  • Kunna ta och ge feedback
  • Få ökad självkännedom
  • Ökad reflektion över det egna beteendet i grupp
  • Ökad förståelse för hur personen kan bidra till en grupp

En övning kan vara att gruppen gemensamt ska lösa ett problem där det finns ett flertal olika korrekta lösningar. Deltagarna löser visserligen problemen men framförallt sker reflektioner över vad som händer under processen. Vad ligger bakom olika ageranden? Hur upplever olika personer i gruppen övningen? Vad går det att lära sig utifrån andras beteenden?

Målgrupp

Utbildningsföretag som erbjuder uglkurser vänder sig primärt till ledare på olika nivåer. Det är ledaren som har det yttersta ansvaret för gruppen och dess resultat. Men det är även möjligt att gå kursen utan att vara ledare om önskemål finns att lära sig hur en person kan bli mer effektiv inom en grupp.

Att tänka på vid köp av arbetskläder

Speciella arbetskläder används av många olika yrkesgrupper – vissa för att det ska synas vad man arbetar med och andra för att det behövs ett speciellt skydd. Till exempel inom vården används mjuka och sköna plagg som dessutom gör att det syns vilka som är personal och inte och bland hantverkare är det vanligt att man använder slitstarka plagg med många fickor och med förstärkta knän.

Nedan får du några tips och råd som kan komma till användning när det blivit dags att köpa in arbetskläder som ska användas vid arbete.

Funktionellt och slitstarkt

Jobbar man till exempel som hantverkare är det viktigt att vara rätt klädd. Arbetskläder gör inte bara att man sparar på sina vanliga kläder, utan ger också ett visst skydd. Väljer man kvalitet och slitstarka plagg kan man nöta på dom länge även om dom används mer eller mindre dagligen.

Det är också bra att tänka på funktionen. För att ta exemplet med hantverkare igen så kan det vara bra om det finns många fickor där man kan förvara alltifrån verktyg till spik och skruv.

Plaggen ska vara sköna

Förutom att välja slitstarka och funktionella arbetskläder bör man också välja sådant man tycker är skönt. Vare sig det är en funktionsjacka eller en skjorta man föredrar så är det bra att tänka på att plaggen ska bäras under många timmar per dag, och att då gå runt i obekväma kläder gör ingen glad.

Arbetskläder för alla årstider

Under året passerar många årstider, temperaturer och väder och det kan vara bra att ha arbetskläder för alla årstider. Butiker som säljer just arbetskläder brukar ha mycket att erbjuda – alltifrån funktionella shorts till varma vinterjackor.

Jobbar man mycket utomhus under årets alla månader är det viktigt att kunna klä sig efter rådande väderlek, utan att behöva göra avkall på vaken säkerhet, bekvämlighet och funktionalitet.

Under kategorin arbetskläder kan man hos en utav dessa butiker hitta:

  • Vinterkläder
  • Regnkläder
  • Sommarkläder

Det kan vara smart att köpa alla kläder från samma ställe – dels så att man får matchande set, och där med ser representativ ut, men också för att det är enkelt att köpa nytt när det behövs utan att behöva fundera över storlekar och annat. Har man hittat ett märke eller en leverantör som man är nöjd med finns dessutom ingen anledning att byta.

Övervakningskamera och GDPR

Övervakningskamera och GDPR

Att en privatperson väljer att installera en övervakningskamera inomhus eller utomhus blir allt vanligare. Men vilka riktlinjer finns då att följa enligt GDPR (dataskyddsförordningen)?

Det krävs inget tillstånd för privatpersoner att ha en övervakningskamera hemma – men GDPR måste fortfarande följas.

Som privatperson behöver du inte ansöka om något särskilt tillstånd som måste bli beviljat för att sätta upp en övervakningskamera. Dock så har du som privatperson ändå en skyldighet att följa dataskyddsförordningen, även kallad GDPR. Det är extra viktigt att följa GDPR om du planerar att installera en övervakningskamera utomhus.

Vad säger GDPR?

GDPR säger att en övervakningskamera som placeras utomhus inte får filma allmän plats, det betyder till exempel att gatan utanför din tomt inte får filmas där det då finns risk att du filmar bilar, cyklister och fotgängare. Du får till exempel inte heller filma över på grannens tomt.

Inomhus i ditt eget hushåll är risken mindre för att kameran fångar upp till exempel förbipasserande personer eller bilar. Men även inomhus är det bra att kontrollera kamerans räckvidd så den inte filmar på allmän plats eller in på grannens tomt.

Du får inte använda en övervakningskamera enligt dessa riktlinjer till annat än privat bruk. För företag och andra organisationer gäller nämligen andra riktlinjer.

Det måste finnas ett syfte med en övervakningskamera i ett hushåll, kravet kan uppfyllas till exempel genom att ha en befintlig larmsystem i hemmet och använda kameran som ett komplement till övrigt larm.

Det kan vara bra att kontrollera vad kameran faktiskt filmar, för även om du har ett rätt och riktigt syfte med övervakningen så är det materialet som fångas upp och filmas som är det som ligger till grund för om kameraövervakningen är lagligt eller ej.

Sammanfattning

  • Beroende på om du installerar en övervakningskamera för privat eller kommersiellt bruk finns olika riktlinjer och lagar att följa. På Datainspektionens hemsida finns mer information att läsa om de regler som finns kring kamerabevakning.
  • För en privatperson måste ett det finnas ett tydligt syfte med bevakningen, till exempel ett larmsystem. Det är dock det som filmas som avgör om kamerabevakningen är laglig eller ej.
  • GDPR och kameraövervakningen grundar sig i att din egen personliga integritet inte ska kränkas men också att du inte ska kunna göra övertramp på någon annans personliga integritet.

Enklare att hitta rätt hundförsäkring

Snåriga och invecklade avtal, hutlösa priser och mängder av restriktioner? Att välja ut en riktigt bra hundförsäkring är långt ifrån enkelt. Det är som att försäkringsbolagen tävlar i att göra sina villkor så komplicerade som möjligt. Men det finns bra försäkringsbolag som bara vill kunden sitt bästa. Försäkrahunden.se är en oberoende hemsida som testar och jämför olika husdjursförsäkringar för att enkelt kunna erbjuda tydliga recensioner där du har möjlighet att utvärdera och ta ett snabbare beslut. Några av de största försäkringsbolagen för husdjur i Sverige är bland annat:

  • ManyPets
  • Moderna Djurförsäkringar
  • ICA Försäkring
  • Svedea
  • Agria
  • Folksam
  • Sveland
  • If…

De största borde väl vara bäst? Det är inte alltid så enkelt, många av de största bolagen har förvisso omfattande skydd för husdjuret men kostar därtill. För dig som vill hitta en komplett försäkring för just ditt husdjur och dessutom betala ett rimligt pris, gäller det att kolla upp särskilda saker. Hos Försäkrahunden.se kan du lätt läsa om både större och mindre försäkringsbolag samt internationella och lokala försäkringsbolag. För många hundägare är det exempelvis viktigt att säkerställa att försäkringen faktiskt täcker deras hundras. Många försäkringsbolag har exempelvis restriktioner gällande vilken hundras som täcks av försäkringen samt olika åldersbegränsningar (både hur gammal valpen får vara samt hur gammal hunden som mest får vara).

Vad bör jag kolla upp när jag väljer en hundförsäkring?

Några av de viktigaste sakerna att kolla upp innan du bestämmer dig för försäkring är att veterinärvårdskostnader ingår i försäkringen. Då kan du känna dig trygg med att såväl konsultation som undersökning och behandling täcks av försäkringen. Därefter behöver du såklart välja ett alternativ, de flesta försäkringsbolag erbjuder flera nivåer, från billigare till dyrare. I de dyrare försäkringspaketen ingår högre ersättningsbelopp. Är din hundras mer benägen till vissa sjukdomar än andra? Då kan det vara värt att välja en dyrare försäkring.

Även om du har levt hela livet med din hund utan att ha haft en gällande försäkring, är det inte försent. Många försäkringsbolag erbjuder endast försäkringar upp till en viss ålder, men så är inte fallet hos alla. Leta upp ett försäkringsbolag via Försäkrahunden.se för att se vilka som inte har några åldersbegränsningar så att även din gamla hund kan få den hjälp han eller hon förtjänar.

Hitta rätt firma för ett stambyte i Stockholm

Är du fastighetsägare eller bostadsrättsförening och behöver göra ett stambyte? Så småningom kommer det att behöva göras – ett stambyte i Stockholm krävs någon gång mellan vart 30:e och 60:e år. Ett stambyte är knappast att ett jobb att utföra på egen hand – personal med rätt licenser och kompetens behöver anlitas. Men vad ska man egentligen tänka på när man letar efter en firma som kan göra jobbet på bästa sättet?

Licenser och kompetenser

Ett stambyte kan vara ett mycket stort projekt. I Stockholm finns kanske landets största mångfald när det gäller storlek såväl som typ av fastighet och rör. Klokt är att välja ett företag med inte bara erfarna rörmokare, utan även projektledare och andra yrkesgrupper som behövs.

När ett stambyte görs krävs rivning för att komma åt rören. Plattor och tätskikt behöver sedan byggas upp igen. Därför är det fördelaktigt att anlita ett företag som även har plattsättare – givetvis med certifikat och behörighet att arbeta i våtrum. En annan yrkesgrupp som kommer in i bilden är ofta elektriker, eftersom större renoveringar ofta sker i samband med ett stambyte. Andra yrkesgrupper som kan behövas är till exempel:

  • Snickare
  • Arkitekter
  • Målare

Det finns fördelar med att anlita en firma som kan erbjuda allt detta. Att själv samordna och stå för organiseringen av olika underentreprenörer inom Stockholm kan bli både dyrt och energikrävande.

Tala med flera firmor innan ett stambyte i Stockholm

Eftersom det ett stort och kostsamt projekt – för många fastighetsägare är det den största underhållsinvesteringen man gör – så är ett gott råd att tala med flera firmor innan du anlitar någon. En firma som bara är några procent billigare kan, i kronor och ören, innebära stora summor som sparas.

Det bästa tillvägagångssättet är kanske att titta på urvalet av firmor som finns i staden. En sökning på till exempel “stambyte Stockholm” kan vara en bra början. Genom att tala med flera aktörer säkerställer du att du betalar ett marknadsmässigt pris, och att du inte väljer en utstickare med högre priser än de andra – för stora variationer finns. Det är dock inte lika enkelt att jämföra offerter på ett stambyte som till exempel en hemstädning, eftersom ett platsbesök är nödvändigt för att en god offert ska kunna ges.

Asendia WooCommerce för enklare logistik

Bedriver du ett företag som på ett eller annat sätt är beroende av välfungerande logistik och hantering av data? Via Asendia WooCommerce plugin kan du automatiskt föra över företagets logistikflöde och data direkt till plattformen Unifaun. Integrationen möjliggör för alla typer av företag och verksamheter att automatisera, effektivisera och förenkla sin hantering av logistik.

Pluginet integreras direkt till er WooCommerce shop med hjälp av smidig och enkel installation. Tanken är sen att pluginet ska sköta allt vad gäller insamling, hantering och synkronisering av data, uppgifter och information från webbshoppen.

Digitaliseringen av företagets logistikflöde innefattar såväl information om frakt, kunduppgifter, ordrar och betalning. All information som hanteras i er webbshop förs över till plattformen Unifaun för smidig hantering online. Asendia står för frakt och transport.

Hur fungerar det?

Så fort en kund placerar en order i er webbshop, och därmed lägger in privata uppgifter och betalningsinformation, förs datan över direkt från shoppen till Asendia via pluginet. Asendia använder sig av Unifaun online för att skapa fraktsedlar utefter det att ordrar adderas i shoppen.

Ska en order separeras eller paketeras på ett visst sätt ingår det också i pluginets funktioner om att hantera data baserat på inlagda uppgifter. I och med att alla data förs över till Unifaun online kan du samla flera transportörer under samma användare.

Med andra ord kan en integrationstjänst som Asendia WooCommerce underlätta det logistiska arbetet i verksamheten, samt garantera att alla data hanteras korrekt både för företaget och kunderna i fråga.

Trygg hantering enligt era önskemål

Trots att du som företag kan välja att automatisera allt vad gäller logistisk har du också möjlighet att när som helst styra över hanteringen och ändra synkroniseringen av uppgifter och data. Skulle det visa sig att du endast vill låta en viss del av ert logistikflöde synkroniseras automatiskt till WooCommerce via pluginet kan du sköta resterande delar manuellt enligt behov.

Med andra ord är det upp till varje enskilt företag att avgöra hur flödena och arbetet ska automatiseras. Oavsett hur många eller vilka transportörer ni använder er av kan allt hanteras under samma plugin. Ni kan även välja att få SMS notiser såväl som via e-post, samt testa på programmet i testläge innan du sätter igång på riktigt med er webbshop.

Lär dig om assistansanordnare

Har du frågor kring personlig assistans? Vill du veta vilka assistansanordnare du kan välja på? Behöver du juridisk vägledning för att överklaga ett beslut? Så här hittar du rätt.

Kontaktcenter

Är behovet under 20 timmar i veckan ska Helsingborg Kontaktcenter kontaktas. De kommer därefter att utse en LSS-handläggare som åtar sig ärendet. Med andra ord utreda om du har behovet som krävs för att få personlig assistans. Helsingborg Kontaktcenter kan även kontaktas för allmänna frågor inom området – dvs. de kan ge telefonnummer till andra instanser inom kommunen.

  • Över 20 timmar – Ansök till Försäkringskassan
  • Under 20 timmar – Ansök till kommunen

Försäkringskassan

Försäkringskassan har utförlig information om LSS och vad som krävs för att kunna få personlig assistans. På dess hemsida finns även fakta kring att byta assistansanordnare och vad som krävs för administration för att vara egen arbetsgivare åt sina assistenter. Är det över 20 timmar per vecka som hjälp behövs är det även hit som ansökan sker.

Assistansförmedlare

Det finns flera assistansförmedlare som är aktiva i Helsingborg. Detta även om de inte måste ha kontor just i den staden. Assistansförmedlare jämför och hjälper brukare att välja rätt assistansanordnare helt gratis. Men de utför även andra kringliggande tjänster. De tre vanligaste tjänsterna som erbjuds är:

  • Jämför assistansanordnare
    Detta är den främsta tjänsten hos en assistansförmedlare. Brukarna får hjälp med att ställa ett stort antal assistansanordnare mot varandra. Det kan exempelvis ske när en person precis blivit beviljad assistans men även om ett byte av assistansanordnare önskas.
  • Gratis rådgivning
    Önskas rådgivning och stöd under ansökningsprocessen till personlig assistans kan även förmedlaren hjälpa till. Detta ska vara gratis och kan ges även till de som inte är kund hos dem.
  • Byte av assistansanordnare
    Att byta assistansanordnare är ofta enkelt – men inte alltid. Även denna process kan en förmedlare vara med och bistå inom.

Kontakta assistansanordnare

Vid specifika frågor kring exempelvis arbetssätt eller upplägg kan frågor ställas direkt till den assistansanordnare som jämförs eller planeras att anlitas. Det går även att kontakta en anordnare vid önskemål om byte. Dessa tar då hand om allt administrativt och tar även kontakt med tidigare assistansanordnare för att hitta en så smidig överlämning som möjligt.

På deras hemsidor framgår framförallt vad en assistansanordnare gör och vad man som brukare kan förvänta sig.