Lär dig om assistansanordnare

Har du frågor kring personlig assistans? Vill du veta vilka assistansanordnare du kan välja på? Behöver du juridisk vägledning för att överklaga ett beslut? Så här hittar du rätt.

Kontaktcenter

Är behovet under 20 timmar i veckan ska Helsingborg Kontaktcenter kontaktas. De kommer därefter att utse en LSS-handläggare som åtar sig ärendet. Med andra ord utreda om du har behovet som krävs för att få personlig assistans. Helsingborg Kontaktcenter kan även kontaktas för allmänna frågor inom området – dvs. de kan ge telefonnummer till andra instanser inom kommunen.

  • Över 20 timmar – Ansök till Försäkringskassan
  • Under 20 timmar – Ansök till kommunen

Försäkringskassan

Försäkringskassan har utförlig information om LSS och vad som krävs för att kunna få personlig assistans. På dess hemsida finns även fakta kring att byta assistansanordnare och vad som krävs för administration för att vara egen arbetsgivare åt sina assistenter. Är det över 20 timmar per vecka som hjälp behövs är det även hit som ansökan sker.

Assistansförmedlare

Det finns flera assistansförmedlare som är aktiva i Helsingborg. Detta även om de inte måste ha kontor just i den staden. Assistansförmedlare jämför och hjälper brukare att välja rätt assistansanordnare helt gratis. Men de utför även andra kringliggande tjänster. De tre vanligaste tjänsterna som erbjuds är:

  • Jämför assistansanordnare
    Detta är den främsta tjänsten hos en assistansförmedlare. Brukarna får hjälp med att ställa ett stort antal assistansanordnare mot varandra. Det kan exempelvis ske när en person precis blivit beviljad assistans men även om ett byte av assistansanordnare önskas.
  • Gratis rådgivning
    Önskas rådgivning och stöd under ansökningsprocessen till personlig assistans kan även förmedlaren hjälpa till. Detta ska vara gratis och kan ges även till de som inte är kund hos dem.
  • Byte av assistansanordnare
    Att byta assistansanordnare är ofta enkelt – men inte alltid. Även denna process kan en förmedlare vara med och bistå inom.

Kontakta assistansanordnare

Vid specifika frågor kring exempelvis arbetssätt eller upplägg kan frågor ställas direkt till den assistansanordnare som jämförs eller planeras att anlitas. Det går även att kontakta en anordnare vid önskemål om byte. Dessa tar då hand om allt administrativt och tar även kontakt med tidigare assistansanordnare för att hitta en så smidig överlämning som möjligt.

På deras hemsidor framgår framförallt vad en assistansanordnare gör och vad man som brukare kan förvänta sig.

Inlägget postades i Vård. Skapa ett bokmärke för länken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *