Övervakningskamera och GDPR

Övervakningskamera och GDPR

Att en privatperson väljer att installera en övervakningskamera inomhus eller utomhus blir allt vanligare. Men vilka riktlinjer finns då att följa enligt GDPR (dataskyddsförordningen)?

Det krävs inget tillstånd för privatpersoner att ha en övervakningskamera hemma – men GDPR måste fortfarande följas.

Som privatperson behöver du inte ansöka om något särskilt tillstånd som måste bli beviljat för att sätta upp en övervakningskamera. Dock så har du som privatperson ändå en skyldighet att följa dataskyddsförordningen, även kallad GDPR. Det är extra viktigt att följa GDPR om du planerar att installera en övervakningskamera utomhus.

Vad säger GDPR?

GDPR säger att en övervakningskamera som placeras utomhus inte får filma allmän plats, det betyder till exempel att gatan utanför din tomt inte får filmas där det då finns risk att du filmar bilar, cyklister och fotgängare. Du får till exempel inte heller filma över på grannens tomt.

Inomhus i ditt eget hushåll är risken mindre för att kameran fångar upp till exempel förbipasserande personer eller bilar. Men även inomhus är det bra att kontrollera kamerans räckvidd så den inte filmar på allmän plats eller in på grannens tomt.

Du får inte använda en övervakningskamera enligt dessa riktlinjer till annat än privat bruk. För företag och andra organisationer gäller nämligen andra riktlinjer.

Det måste finnas ett syfte med en övervakningskamera i ett hushåll, kravet kan uppfyllas till exempel genom att ha en befintlig larmsystem i hemmet och använda kameran som ett komplement till övrigt larm.

Det kan vara bra att kontrollera vad kameran faktiskt filmar, för även om du har ett rätt och riktigt syfte med övervakningen så är det materialet som fångas upp och filmas som är det som ligger till grund för om kameraövervakningen är lagligt eller ej.

Sammanfattning

  • Beroende på om du installerar en övervakningskamera för privat eller kommersiellt bruk finns olika riktlinjer och lagar att följa. På Datainspektionens hemsida finns mer information att läsa om de regler som finns kring kamerabevakning.
  • För en privatperson måste ett det finnas ett tydligt syfte med bevakningen, till exempel ett larmsystem. Det är dock det som filmas som avgör om kamerabevakningen är laglig eller ej.
  • GDPR och kameraövervakningen grundar sig i att din egen personliga integritet inte ska kränkas men också att du inte ska kunna göra övertramp på någon annans personliga integritet.

Enklare att hitta rätt hundförsäkring

Snåriga och invecklade avtal, hutlösa priser och mängder av restriktioner? Att välja ut en riktigt bra hundförsäkring är långt ifrån enkelt. Det är som att försäkringsbolagen tävlar i att göra sina villkor så komplicerade som möjligt. Men det finns bra försäkringsbolag som bara vill kunden sitt bästa. Försäkrahunden.se är en oberoende hemsida som testar och jämför olika husdjursförsäkringar för att enkelt kunna erbjuda tydliga recensioner där du har möjlighet att utvärdera och ta ett snabbare beslut. Några av de största försäkringsbolagen för husdjur i Sverige är bland annat:

  • ManyPets
  • Moderna Djurförsäkringar
  • ICA Försäkring
  • Svedea
  • Agria
  • Folksam
  • Sveland
  • If…

De största borde väl vara bäst? Det är inte alltid så enkelt, många av de största bolagen har förvisso omfattande skydd för husdjuret men kostar därtill. För dig som vill hitta en komplett försäkring för just ditt husdjur och dessutom betala ett rimligt pris, gäller det att kolla upp särskilda saker. Hos Försäkrahunden.se kan du lätt läsa om både större och mindre försäkringsbolag samt internationella och lokala försäkringsbolag. För många hundägare är det exempelvis viktigt att säkerställa att försäkringen faktiskt täcker deras hundras. Många försäkringsbolag har exempelvis restriktioner gällande vilken hundras som täcks av försäkringen samt olika åldersbegränsningar (både hur gammal valpen får vara samt hur gammal hunden som mest får vara).

Vad bör jag kolla upp när jag väljer en hundförsäkring?

Några av de viktigaste sakerna att kolla upp innan du bestämmer dig för försäkring är att veterinärvårdskostnader ingår i försäkringen. Då kan du känna dig trygg med att såväl konsultation som undersökning och behandling täcks av försäkringen. Därefter behöver du såklart välja ett alternativ, de flesta försäkringsbolag erbjuder flera nivåer, från billigare till dyrare. I de dyrare försäkringspaketen ingår högre ersättningsbelopp. Är din hundras mer benägen till vissa sjukdomar än andra? Då kan det vara värt att välja en dyrare försäkring.

Även om du har levt hela livet med din hund utan att ha haft en gällande försäkring, är det inte försent. Många försäkringsbolag erbjuder endast försäkringar upp till en viss ålder, men så är inte fallet hos alla. Leta upp ett försäkringsbolag via Försäkrahunden.se för att se vilka som inte har några åldersbegränsningar så att även din gamla hund kan få den hjälp han eller hon förtjänar.

Hitta rätt firma för ett stambyte i Stockholm

Är du fastighetsägare eller bostadsrättsförening och behöver göra ett stambyte? Så småningom kommer det att behöva göras – ett stambyte i Stockholm krävs någon gång mellan vart 30:e och 60:e år. Ett stambyte är knappast att ett jobb att utföra på egen hand – personal med rätt licenser och kompetens behöver anlitas. Men vad ska man egentligen tänka på när man letar efter en firma som kan göra jobbet på bästa sättet?

Licenser och kompetenser

Ett stambyte kan vara ett mycket stort projekt. I Stockholm finns kanske landets största mångfald när det gäller storlek såväl som typ av fastighet och rör. Klokt är att välja ett företag med inte bara erfarna rörmokare, utan även projektledare och andra yrkesgrupper som behövs.

När ett stambyte görs krävs rivning för att komma åt rören. Plattor och tätskikt behöver sedan byggas upp igen. Därför är det fördelaktigt att anlita ett företag som även har plattsättare – givetvis med certifikat och behörighet att arbeta i våtrum. En annan yrkesgrupp som kommer in i bilden är ofta elektriker, eftersom större renoveringar ofta sker i samband med ett stambyte. Andra yrkesgrupper som kan behövas är till exempel:

  • Snickare
  • Arkitekter
  • Målare

Det finns fördelar med att anlita en firma som kan erbjuda allt detta. Att själv samordna och stå för organiseringen av olika underentreprenörer inom Stockholm kan bli både dyrt och energikrävande.

Tala med flera firmor innan ett stambyte i Stockholm

Eftersom det ett stort och kostsamt projekt – för många fastighetsägare är det den största underhållsinvesteringen man gör – så är ett gott råd att tala med flera firmor innan du anlitar någon. En firma som bara är några procent billigare kan, i kronor och ören, innebära stora summor som sparas.

Det bästa tillvägagångssättet är kanske att titta på urvalet av firmor som finns i staden. En sökning på till exempel “stambyte Stockholm” kan vara en bra början. Genom att tala med flera aktörer säkerställer du att du betalar ett marknadsmässigt pris, och att du inte väljer en utstickare med högre priser än de andra – för stora variationer finns. Det är dock inte lika enkelt att jämföra offerter på ett stambyte som till exempel en hemstädning, eftersom ett platsbesök är nödvändigt för att en god offert ska kunna ges.

Asendia WooCommerce för enklare logistik

Bedriver du ett företag som på ett eller annat sätt är beroende av välfungerande logistik och hantering av data? Via Asendia WooCommerce plugin kan du automatiskt föra över företagets logistikflöde och data direkt till plattformen Unifaun. Integrationen möjliggör för alla typer av företag och verksamheter att automatisera, effektivisera och förenkla sin hantering av logistik.

Pluginet integreras direkt till er WooCommerce shop med hjälp av smidig och enkel installation. Tanken är sen att pluginet ska sköta allt vad gäller insamling, hantering och synkronisering av data, uppgifter och information från webbshoppen.

Digitaliseringen av företagets logistikflöde innefattar såväl information om frakt, kunduppgifter, ordrar och betalning. All information som hanteras i er webbshop förs över till plattformen Unifaun för smidig hantering online. Asendia står för frakt och transport.

Hur fungerar det?

Så fort en kund placerar en order i er webbshop, och därmed lägger in privata uppgifter och betalningsinformation, förs datan över direkt från shoppen till Asendia via pluginet. Asendia använder sig av Unifaun online för att skapa fraktsedlar utefter det att ordrar adderas i shoppen.

Ska en order separeras eller paketeras på ett visst sätt ingår det också i pluginets funktioner om att hantera data baserat på inlagda uppgifter. I och med att alla data förs över till Unifaun online kan du samla flera transportörer under samma användare.

Med andra ord kan en integrationstjänst som Asendia WooCommerce underlätta det logistiska arbetet i verksamheten, samt garantera att alla data hanteras korrekt både för företaget och kunderna i fråga.

Trygg hantering enligt era önskemål

Trots att du som företag kan välja att automatisera allt vad gäller logistisk har du också möjlighet att när som helst styra över hanteringen och ändra synkroniseringen av uppgifter och data. Skulle det visa sig att du endast vill låta en viss del av ert logistikflöde synkroniseras automatiskt till WooCommerce via pluginet kan du sköta resterande delar manuellt enligt behov.

Med andra ord är det upp till varje enskilt företag att avgöra hur flödena och arbetet ska automatiseras. Oavsett hur många eller vilka transportörer ni använder er av kan allt hanteras under samma plugin. Ni kan även välja att få SMS notiser såväl som via e-post, samt testa på programmet i testläge innan du sätter igång på riktigt med er webbshop.

Lär dig om assistansanordnare

Har du frågor kring personlig assistans? Vill du veta vilka assistansanordnare du kan välja på? Behöver du juridisk vägledning för att överklaga ett beslut? Så här hittar du rätt.

Kontaktcenter

Är behovet under 20 timmar i veckan ska Helsingborg Kontaktcenter kontaktas. De kommer därefter att utse en LSS-handläggare som åtar sig ärendet. Med andra ord utreda om du har behovet som krävs för att få personlig assistans. Helsingborg Kontaktcenter kan även kontaktas för allmänna frågor inom området – dvs. de kan ge telefonnummer till andra instanser inom kommunen.

  • Över 20 timmar – Ansök till Försäkringskassan
  • Under 20 timmar – Ansök till kommunen

Försäkringskassan

Försäkringskassan har utförlig information om LSS och vad som krävs för att kunna få personlig assistans. På dess hemsida finns även fakta kring att byta assistansanordnare och vad som krävs för administration för att vara egen arbetsgivare åt sina assistenter. Är det över 20 timmar per vecka som hjälp behövs är det även hit som ansökan sker.

Assistansförmedlare

Det finns flera assistansförmedlare som är aktiva i Helsingborg. Detta även om de inte måste ha kontor just i den staden. Assistansförmedlare jämför och hjälper brukare att välja rätt assistansanordnare helt gratis. Men de utför även andra kringliggande tjänster. De tre vanligaste tjänsterna som erbjuds är:

  • Jämför assistansanordnare
    Detta är den främsta tjänsten hos en assistansförmedlare. Brukarna får hjälp med att ställa ett stort antal assistansanordnare mot varandra. Det kan exempelvis ske när en person precis blivit beviljad assistans men även om ett byte av assistansanordnare önskas.
  • Gratis rådgivning
    Önskas rådgivning och stöd under ansökningsprocessen till personlig assistans kan även förmedlaren hjälpa till. Detta ska vara gratis och kan ges även till de som inte är kund hos dem.
  • Byte av assistansanordnare
    Att byta assistansanordnare är ofta enkelt – men inte alltid. Även denna process kan en förmedlare vara med och bistå inom.

Kontakta assistansanordnare

Vid specifika frågor kring exempelvis arbetssätt eller upplägg kan frågor ställas direkt till den assistansanordnare som jämförs eller planeras att anlitas. Det går även att kontakta en anordnare vid önskemål om byte. Dessa tar då hand om allt administrativt och tar även kontakt med tidigare assistansanordnare för att hitta en så smidig överlämning som möjligt.

På deras hemsidor framgår framförallt vad en assistansanordnare gör och vad man som brukare kan förvänta sig.

Allt du behöver veta om ekolod

Ordet ekolod skulle kunna översättas till ”fisksökare” för det är nämligen ett av flera användningsområden var ekolod används. Men hur fungerar den lilla apparaten, vad syns på skärmen förutom fiskar och hur lär man sig att använda ett? I en här texten kan du läsa det mesta du behöver veta om ett ekolod – om du är nybörjare.

Därför använder man ekolod

EkolodEtt ekolod används av fiskare som vill komma hem med fångst! Kanske blir det inte alltid succé men chansen är åtminstone större. Genom ett ekolod kan man se rörelser och föremål under vattnet och är man en van användare och duktig fiskare vet man precis när det är värt att göra sig besväret att försöka dra upp det som syns. Ekolodet har en skärm och en rad olika inställningar och lär man sig att ställa in det rätt, samt att läsa av skärmen på rätt sätt tar man sitt fiske till en helt ny nivå.

Så fungerar det

Ekolodet är som sagt en apparat med stor eller liten skärm beroende på modell, påminner lite om en GPS till utseendet. Ett ekolod har samma ”system” som både fladdermöss och delfiner – enkelt förklarat så skickar det ut ljudvågor ner genom vattnet. När dessa sedan kommer i kontakt med ett föremål (kan vara en fisk, botten, sten eller annat) reflekteras dom tillbaka till vattnets yta. Det man får veta är hur djupt ner föremålet finns och med rätt kunskaper kan man veta om det är en fisk som passerar under båten, eller bara botten.

Tips till nybörjaren

Att använda och förstå sig på ett ekolod är inte helt lätt. Det som syns på skärmen är svårt att tyda från en början och det lättaste sättet att lära sig mer är helt enkelt att prova sig fram. Tids nog kommer du förstå exakt hur det fungerar och vad som syns på skärmen men till en början är det som sagt lite klurigt. Här kommer några tips på vägen till den som är nybörjare inom området:

  • Läs igenom manualen och information om just den modell du har
  • Ta en kopia av ovanstående och ha med i båten!
  • Kolla på själva apparaten och lär dig vilka knappar som gör vad och så vidare (det är ingen fara att trycka på en massa knappar, allt går att återställa)

Så väljer du aktiviteter i Stockholm som alla kan delta i

Så väljer du aktiviteter i Stockholm som alla kan delta i

Vid teambuilding är det viktigt att alla kan vara delaktiga. Det kan låta självklart men allt för många bokar aktiviteter, under sin vistelse i Stockholm, där vissa hamnar utanför. Vad bör man tänka på?

Att tänka på:

  • Fysisk ansträngning

Klättra i berg, gå höghöjdsbana eller segla? Alla aktiviteter kräver olika hög grad av fysisk kapacitet. Här är det alltså viktigt att se på alla deltagarnas möjligheter och hur de kan vara med. Det handlar inte om att vissa kan sitta på däck medan andra hjälper till att segla. Alla ska kunna vara med på allt.

  • Tidsaspekten

Företag som har ordinarie arbetstid 7 – 16 bör inte ha svårt att få med alla på en aktivitet inom denna tidsram. Men är det en aktivitet en bit utanför centrala Stockholm tar ju även transporten en viss tid. För vissa är det näst intill omöjligt att komma hem efter 17 eftersom barn ska hämtas på skolor och familjelogistiken lösas. Väljs aktiviteter som tar längre tid finns alltså risk att en del av gruppen behöver åka hem i förtid.

Detsamma gäller vid övernattning. Att lägga en konferens med tillhörande aktivitet i Stockholm är uppskattat av de flesta – men inte alla. Enklaste sättet att kontrollera detta är att fråga. Hur många vill ha övernattning och hur många vill helst kunna åka hem på kvällen?

  • Lagom utmaning

Det som roligt för vissa – kan vara en extrem utmaning för andra. Alla kommer inte ställa upp på att hoppa fallskärm, vilket är förståeligt. Men alla kommer inte heller uppskatta att ”måla sin egen tavla” eller ”spela in en reklamfilm” tillsammans. Det kan upplevas vara för höga krav gällande egen prestation. Dessutom om sedan andra ska kunna titta och bedöma.

Då kan det vara bättre med en aktivitet som inte ställer personliga krav. Här kan exempelvis vinprovning, kaffeprovning, promenader eller enkla gruppövningar vara bättre. Varför inte en dag till sjöss med fiske?

Välj rätt aktiviteter i Stockholm

  • Vad är målet med aktiviteten?
  • Kan alla vara med på samtliga aktiviteter?
  • Är det för utmanande (dans, måla, fartfyllt)?
  • Hur anpassas tiderna till ordinarie arbetstider?
  • Uppstår någon extra kostnad för deltagarna?
  • Kan allergier påverka personernas möjlighet att delta?
  • Har företaget någon policy som måste följas? (Alkohol, kostnader osv)

Boka HLR utbildning i Stockholm – och Göteborg – av samma företag

Boka HLR utbildning i Stockholm – och Göteborg – av samma företag

Det är vanligt att medelstora och stora företag låter sina anställda gå en HLR utbildning. Detta inte minst inom sociala yrken där de anställda träffar många människor. Det kan då vara smidigt att ha samma utbildningsföretag till alla – oavsett om de jobbar i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Detta är något som vissa utbildningsföretag tagit fasta på.

Busschaufförer, butiksbiträden, boendestödjare och fritidspersonal… Listan kan göras lång på yrken där många möten sker med människor. För dem är det extra fördelaktigt att ha kunskap som kan rädda liv. Men även många andra företag, även om det är ensamarbete, låter sina anställda gå en HLR utbildning då det är en utbildning som kan användas både på arbetstid och fritid.

Samordnad HLR utbildning i Stockholm och andra städer

Med digitala lösningar, filialer och butikskedjor över hela Sverige har ett stort antal företag anställda i mer än en stad. Ett alternativ är att kontakta ett lokalt utbildningsföretag på varje ort. En nackdel är däremot att mer administration krävs samtidigt som det är omöjligt att veta att alla har fått samma nivå av utbildning.

Det finns därmed flera fördelar att vända sig till utbildningsföretag som har verksamhet i flera städer. Detta antingen i egen regi eller genom samarbeten med olika utbildningsföretag.

  • En kontaktperson – för alla utbildningar

Oavsett om ni vill boka en HLR utbildning i Stockholm eller vill lägga till några deltagare på utbildningen i Malmö så är det samma person som kontaktas. Alla frågor går via samma person vilket självklart underlättar det administrativa betydligt.

  • En faktura – tydlig kostnad

Genom att bara ha kontakt med ett enda företag blir det även tydligare gällande vilken kostnad som uppstår. Ni vet vad som ingår – och vad ni betalar.

  • En nivå – alla få samma utbildning

Framförallt handlar det om att ha kontroll på vilka som har fått sin HLR utbildning, på vilken nivå och om den utfördes i Stockholm, Malmö eller annan stad. Kontakta företaget för att få information om vilka som deltagit på de olika utbildningarna och vilken som är nästa nivå för dem. De kan även svara på om specifika personer behöver ytterligare utbildning utifrån vilken position eller vilka uppdrag de har på företaget.

Även hyra hjärtstartare och annan säkerhetsservice

De utbildningsföretag som erbjuder HLR utbildningar har generellt även andra säkerhetsutbildningar och säkerhetsutrustning. På detta sätt kan ett företag få en helhetslösning från ett och samma företag.

Kirratochklart.se – tjäna pengar till föreningen

I föreningen behöver man ofta hitta kreativa sätt för att samla in pengar. Genom att sälja saker som är lätta att sälja blir det enkelt att samla in pengar till föreningen. De populära ljusen från kirrat och klart är populära och enkla att sälja.

Med kirrat och klart kan ni i klassen, laget eller föreningen enkelt tjäna pengar genom att sälja lättsålda ljus. Ni får alltid behålla hälften av det ni tjänar och ni kommer att uppleva en snabb ökning av klasskassan eller föreningskassan. Många föreningar kämpar med ekonomin och måste ständigt vara kreativa för att få det att gå ihop. Istället för att slita och kämpa så kan ni sälja produkter som är populära och enkla att sälja till de flesta. Kirrat och klart har mycket populära doftljus som går åt som smör i solsken. Det finns även herrgårdsljus i olika färger. Ljus är förbrukningsvaror och de flesta tycker att det är mysigt att tända ett ljus hemma då och då. Att köpa ett ljus är enkelt och ni kommer märka att de flesta gärna stödjer er förening genom att köpa ett ljus.

Sätt upp mål

Innan ni börjar försäljningen i föreningen så är det bra att sätta upp ett mål och prata igenom er strategi. Var och hur ska ni sälja? Hur mycket förväntas det att varje person säljer? Om ni är 30 personer som säljer omkring 15 ljus var så kommer ni att få in drygt 20 000 kronor. Det är ett rejält tillskott i föreningskassan. När ni sätter mål är det bra att ha tydliga mål. Vill ni i föreningen ha råd att åka på en studieresa? Eller ska pengarna användas för att bygga ett nytt föreningshus? Sätt upp ett mål och en summa som ska samlas in och bestäm även när ni ska ha uppnått ert mål. Om ni träffas med jämna mellanrum fram till det datumet kan ni stämma av hur försäljningen går och ge varandra tips och råd på vad som fungerar. Genom att dela med er av er erfarenhet kommer försäljningen gå ännu bättre och ni kommer tjäna ännu mer pengar till föreningen.

Läs mer på kirratochklart.se

Vad du kan förvänta dig av parrådgivning

Att förhållanden kan vara svårt är ingen överdrift. Par söker sig inte till parrådgivning i Huddinge för att de tycker det är roligt, utan de gör detta för att kunna hantera de konflikter som har uppkommit i förhållandet.

För även om man egentligen kommer väldigt väl överens som par, kan det vardagliga livet och den stress man känner lätt leda till konflikter. Dessa kan verkar svåra eller rentav omöjliga att lösa på egen hand. Det är här som parrådgivningen kommer in i bilden – genom rådgivning kan ni få hjälp att hantera olika situationer och att stärkta ta er igenom denna erfarenhet.

Detta kan du förvänta dig av parrådgivningen

De inledande sessionerna av er parrådgivning i Huddinge kommer sannolikt att kretsa kring er gemensamma historia och de problem som ni har sökt er dit för att lösa. Ni bör vara beredda att besvara frågor om ert förhållande, era föräldrar, er barndom och erfarenheterna av era tidigare förhållanden. Er parterapeut kommer troligtvis också att vilja tala med er bägge enskilt såväl som i grupp.

Hur parrådgivningen därefter kommer att fortskrida kan variera en del. Olika parterapeuter har nämligen varierande stilar och tillvägagångssätt. Tveka inte att fråga er terapeut vilken metod som han eller hon är utbildad i och vad den går ut på. På så vis kan du säkerställa att den terapeut som håller i trådarna för er parrådgivning i Huddinge är väl lämpad att hantera er uppkomna situation.

Vänta inte för länge med att söka hjälp

Det är inte ovanligt att man i många fall väntar flera år innan man söker hjälp med sina relationsproblem. Det finns dock ingen god anledning att vänta – problemen blir ofta värre med tiden, och många förhållanden kan vara svåra att rädda om man låter det gå alltför mycket tid. Det är därför viktigt att identifiera och erkänna problemen i ett tidigt stadium och därefter snarast möjligt inleda sin parrådgivning i Huddinge.

Det finns inga felaktiga anledningar till att söka hjälp via rådgivning, och parrådgivningen bör inledas så snart problemen i förhållandet börjar komma i vägen för det dagliga livet.