Asendia WooCommerce för enklare logistik

Bedriver du ett företag som på ett eller annat sätt är beroende av välfungerande logistik och hantering av data? Via Asendia WooCommerce plugin kan du automatiskt föra över företagets logistikflöde och data direkt till plattformen Unifaun. Integrationen möjliggör för alla typer av företag och verksamheter att automatisera, effektivisera och förenkla sin hantering av logistik.

Pluginet integreras direkt till er WooCommerce shop med hjälp av smidig och enkel installation. Tanken är sen att pluginet ska sköta allt vad gäller insamling, hantering och synkronisering av data, uppgifter och information från webbshoppen.

Digitaliseringen av företagets logistikflöde innefattar såväl information om frakt, kunduppgifter, ordrar och betalning. All information som hanteras i er webbshop förs över till plattformen Unifaun för smidig hantering online. Asendia står för frakt och transport.

Hur fungerar det?

Så fort en kund placerar en order i er webbshop, och därmed lägger in privata uppgifter och betalningsinformation, förs datan över direkt från shoppen till Asendia via pluginet. Asendia använder sig av Unifaun online för att skapa fraktsedlar utefter det att ordrar adderas i shoppen.

Ska en order separeras eller paketeras på ett visst sätt ingår det också i pluginets funktioner om att hantera data baserat på inlagda uppgifter. I och med att alla data förs över till Unifaun online kan du samla flera transportörer under samma användare.

Med andra ord kan en integrationstjänst som Asendia WooCommerce underlätta det logistiska arbetet i verksamheten, samt garantera att alla data hanteras korrekt både för företaget och kunderna i fråga.

Trygg hantering enligt era önskemål

Trots att du som företag kan välja att automatisera allt vad gäller logistisk har du också möjlighet att när som helst styra över hanteringen och ändra synkroniseringen av uppgifter och data. Skulle det visa sig att du endast vill låta en viss del av ert logistikflöde synkroniseras automatiskt till WooCommerce via pluginet kan du sköta resterande delar manuellt enligt behov.

Med andra ord är det upp till varje enskilt företag att avgöra hur flödena och arbetet ska automatiseras. Oavsett hur många eller vilka transportörer ni använder er av kan allt hanteras under samma plugin. Ni kan även välja att få SMS notiser såväl som via e-post, samt testa på programmet i testläge innan du sätter igång på riktigt med er webbshop.

Lär dig om assistansanordnare

Har du frågor kring personlig assistans? Vill du veta vilka assistansanordnare du kan välja på? Behöver du juridisk vägledning för att överklaga ett beslut? Så här hittar du rätt.

Kontaktcenter

Är behovet under 20 timmar i veckan ska Helsingborg Kontaktcenter kontaktas. De kommer därefter att utse en LSS-handläggare som åtar sig ärendet. Med andra ord utreda om du har behovet som krävs för att få personlig assistans. Helsingborg Kontaktcenter kan även kontaktas för allmänna frågor inom området – dvs. de kan ge telefonnummer till andra instanser inom kommunen.

  • Över 20 timmar – Ansök till Försäkringskassan
  • Under 20 timmar – Ansök till kommunen

Försäkringskassan

Försäkringskassan har utförlig information om LSS och vad som krävs för att kunna få personlig assistans. På dess hemsida finns även fakta kring att byta assistansanordnare och vad som krävs för administration för att vara egen arbetsgivare åt sina assistenter. Är det över 20 timmar per vecka som hjälp behövs är det även hit som ansökan sker.

Assistansförmedlare

Det finns flera assistansförmedlare som är aktiva i Helsingborg. Detta även om de inte måste ha kontor just i den staden. Assistansförmedlare jämför och hjälper brukare att välja rätt assistansanordnare helt gratis. Men de utför även andra kringliggande tjänster. De tre vanligaste tjänsterna som erbjuds är:

  • Jämför assistansanordnare
    Detta är den främsta tjänsten hos en assistansförmedlare. Brukarna får hjälp med att ställa ett stort antal assistansanordnare mot varandra. Det kan exempelvis ske när en person precis blivit beviljad assistans men även om ett byte av assistansanordnare önskas.
  • Gratis rådgivning
    Önskas rådgivning och stöd under ansökningsprocessen till personlig assistans kan även förmedlaren hjälpa till. Detta ska vara gratis och kan ges även till de som inte är kund hos dem.
  • Byte av assistansanordnare
    Att byta assistansanordnare är ofta enkelt – men inte alltid. Även denna process kan en förmedlare vara med och bistå inom.

Kontakta assistansanordnare

Vid specifika frågor kring exempelvis arbetssätt eller upplägg kan frågor ställas direkt till den assistansanordnare som jämförs eller planeras att anlitas. Det går även att kontakta en anordnare vid önskemål om byte. Dessa tar då hand om allt administrativt och tar även kontakt med tidigare assistansanordnare för att hitta en så smidig överlämning som möjligt.

På deras hemsidor framgår framförallt vad en assistansanordnare gör och vad man som brukare kan förvänta sig.

Allt du behöver veta om ekolod

Ordet ekolod skulle kunna översättas till ”fisksökare” för det är nämligen ett av flera användningsområden var ekolod används. Men hur fungerar den lilla apparaten, vad syns på skärmen förutom fiskar och hur lär man sig att använda ett? I en här texten kan du läsa det mesta du behöver veta om ett ekolod – om du är nybörjare.

Därför använder man ekolod

EkolodEtt ekolod används av fiskare som vill komma hem med fångst! Kanske blir det inte alltid succé men chansen är åtminstone större. Genom ett ekolod kan man se rörelser och föremål under vattnet och är man en van användare och duktig fiskare vet man precis när det är värt att göra sig besväret att försöka dra upp det som syns. Ekolodet har en skärm och en rad olika inställningar och lär man sig att ställa in det rätt, samt att läsa av skärmen på rätt sätt tar man sitt fiske till en helt ny nivå.

Så fungerar det

Ekolodet är som sagt en apparat med stor eller liten skärm beroende på modell, påminner lite om en GPS till utseendet. Ett ekolod har samma ”system” som både fladdermöss och delfiner – enkelt förklarat så skickar det ut ljudvågor ner genom vattnet. När dessa sedan kommer i kontakt med ett föremål (kan vara en fisk, botten, sten eller annat) reflekteras dom tillbaka till vattnets yta. Det man får veta är hur djupt ner föremålet finns och med rätt kunskaper kan man veta om det är en fisk som passerar under båten, eller bara botten.

Tips till nybörjaren

Att använda och förstå sig på ett ekolod är inte helt lätt. Det som syns på skärmen är svårt att tyda från en början och det lättaste sättet att lära sig mer är helt enkelt att prova sig fram. Tids nog kommer du förstå exakt hur det fungerar och vad som syns på skärmen men till en början är det som sagt lite klurigt. Här kommer några tips på vägen till den som är nybörjare inom området:

  • Läs igenom manualen och information om just den modell du har
  • Ta en kopia av ovanstående och ha med i båten!
  • Kolla på själva apparaten och lär dig vilka knappar som gör vad och så vidare (det är ingen fara att trycka på en massa knappar, allt går att återställa)

Så väljer du aktiviteter i Stockholm som alla kan delta i

Så väljer du aktiviteter i Stockholm som alla kan delta i

Vid teambuilding är det viktigt att alla kan vara delaktiga. Det kan låta självklart men allt för många bokar aktiviteter, under sin vistelse i Stockholm, där vissa hamnar utanför. Vad bör man tänka på?

Att tänka på:

  • Fysisk ansträngning

Klättra i berg, gå höghöjdsbana eller segla? Alla aktiviteter kräver olika hög grad av fysisk kapacitet. Här är det alltså viktigt att se på alla deltagarnas möjligheter och hur de kan vara med. Det handlar inte om att vissa kan sitta på däck medan andra hjälper till att segla. Alla ska kunna vara med på allt.

  • Tidsaspekten

Företag som har ordinarie arbetstid 7 – 16 bör inte ha svårt att få med alla på en aktivitet inom denna tidsram. Men är det en aktivitet en bit utanför centrala Stockholm tar ju även transporten en viss tid. För vissa är det näst intill omöjligt att komma hem efter 17 eftersom barn ska hämtas på skolor och familjelogistiken lösas. Väljs aktiviteter som tar längre tid finns alltså risk att en del av gruppen behöver åka hem i förtid.

Detsamma gäller vid övernattning. Att lägga en konferens med tillhörande aktivitet i Stockholm är uppskattat av de flesta – men inte alla. Enklaste sättet att kontrollera detta är att fråga. Hur många vill ha övernattning och hur många vill helst kunna åka hem på kvällen?

  • Lagom utmaning

Det som roligt för vissa – kan vara en extrem utmaning för andra. Alla kommer inte ställa upp på att hoppa fallskärm, vilket är förståeligt. Men alla kommer inte heller uppskatta att ”måla sin egen tavla” eller ”spela in en reklamfilm” tillsammans. Det kan upplevas vara för höga krav gällande egen prestation. Dessutom om sedan andra ska kunna titta och bedöma.

Då kan det vara bättre med en aktivitet som inte ställer personliga krav. Här kan exempelvis vinprovning, kaffeprovning, promenader eller enkla gruppövningar vara bättre. Varför inte en dag till sjöss med fiske?

Välj rätt aktiviteter i Stockholm

  • Vad är målet med aktiviteten?
  • Kan alla vara med på samtliga aktiviteter?
  • Är det för utmanande (dans, måla, fartfyllt)?
  • Hur anpassas tiderna till ordinarie arbetstider?
  • Uppstår någon extra kostnad för deltagarna?
  • Kan allergier påverka personernas möjlighet att delta?
  • Har företaget någon policy som måste följas? (Alkohol, kostnader osv)

Boka HLR utbildning i Stockholm – och Göteborg – av samma företag

Boka HLR utbildning i Stockholm – och Göteborg – av samma företag

Det är vanligt att medelstora och stora företag låter sina anställda gå en HLR utbildning. Detta inte minst inom sociala yrken där de anställda träffar många människor. Det kan då vara smidigt att ha samma utbildningsföretag till alla – oavsett om de jobbar i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Detta är något som vissa utbildningsföretag tagit fasta på.

Busschaufförer, butiksbiträden, boendestödjare och fritidspersonal… Listan kan göras lång på yrken där många möten sker med människor. För dem är det extra fördelaktigt att ha kunskap som kan rädda liv. Men även många andra företag, även om det är ensamarbete, låter sina anställda gå en HLR utbildning då det är en utbildning som kan användas både på arbetstid och fritid.

Samordnad HLR utbildning i Stockholm och andra städer

Med digitala lösningar, filialer och butikskedjor över hela Sverige har ett stort antal företag anställda i mer än en stad. Ett alternativ är att kontakta ett lokalt utbildningsföretag på varje ort. En nackdel är däremot att mer administration krävs samtidigt som det är omöjligt att veta att alla har fått samma nivå av utbildning.

Det finns därmed flera fördelar att vända sig till utbildningsföretag som har verksamhet i flera städer. Detta antingen i egen regi eller genom samarbeten med olika utbildningsföretag.

  • En kontaktperson – för alla utbildningar

Oavsett om ni vill boka en HLR utbildning i Stockholm eller vill lägga till några deltagare på utbildningen i Malmö så är det samma person som kontaktas. Alla frågor går via samma person vilket självklart underlättar det administrativa betydligt.

  • En faktura – tydlig kostnad

Genom att bara ha kontakt med ett enda företag blir det även tydligare gällande vilken kostnad som uppstår. Ni vet vad som ingår – och vad ni betalar.

  • En nivå – alla få samma utbildning

Framförallt handlar det om att ha kontroll på vilka som har fått sin HLR utbildning, på vilken nivå och om den utfördes i Stockholm, Malmö eller annan stad. Kontakta företaget för att få information om vilka som deltagit på de olika utbildningarna och vilken som är nästa nivå för dem. De kan även svara på om specifika personer behöver ytterligare utbildning utifrån vilken position eller vilka uppdrag de har på företaget.

Även hyra hjärtstartare och annan säkerhetsservice

De utbildningsföretag som erbjuder HLR utbildningar har generellt även andra säkerhetsutbildningar och säkerhetsutrustning. På detta sätt kan ett företag få en helhetslösning från ett och samma företag.

Kirratochklart.se – tjäna pengar till föreningen

I föreningen behöver man ofta hitta kreativa sätt för att samla in pengar. Genom att sälja saker som är lätta att sälja blir det enkelt att samla in pengar till föreningen. De populära ljusen från kirrat och klart är populära och enkla att sälja.

Med kirrat och klart kan ni i klassen, laget eller föreningen enkelt tjäna pengar genom att sälja lättsålda ljus. Ni får alltid behålla hälften av det ni tjänar och ni kommer att uppleva en snabb ökning av klasskassan eller föreningskassan. Många föreningar kämpar med ekonomin och måste ständigt vara kreativa för att få det att gå ihop. Istället för att slita och kämpa så kan ni sälja produkter som är populära och enkla att sälja till de flesta. Kirrat och klart har mycket populära doftljus som går åt som smör i solsken. Det finns även herrgårdsljus i olika färger. Ljus är förbrukningsvaror och de flesta tycker att det är mysigt att tända ett ljus hemma då och då. Att köpa ett ljus är enkelt och ni kommer märka att de flesta gärna stödjer er förening genom att köpa ett ljus.

Sätt upp mål

Innan ni börjar försäljningen i föreningen så är det bra att sätta upp ett mål och prata igenom er strategi. Var och hur ska ni sälja? Hur mycket förväntas det att varje person säljer? Om ni är 30 personer som säljer omkring 15 ljus var så kommer ni att få in drygt 20 000 kronor. Det är ett rejält tillskott i föreningskassan. När ni sätter mål är det bra att ha tydliga mål. Vill ni i föreningen ha råd att åka på en studieresa? Eller ska pengarna användas för att bygga ett nytt föreningshus? Sätt upp ett mål och en summa som ska samlas in och bestäm även när ni ska ha uppnått ert mål. Om ni träffas med jämna mellanrum fram till det datumet kan ni stämma av hur försäljningen går och ge varandra tips och råd på vad som fungerar. Genom att dela med er av er erfarenhet kommer försäljningen gå ännu bättre och ni kommer tjäna ännu mer pengar till föreningen.

Läs mer på kirratochklart.se

Vad du kan förvänta dig av parrådgivning

Att förhållanden kan vara svårt är ingen överdrift. Par söker sig inte till parrådgivning i Huddinge för att de tycker det är roligt, utan de gör detta för att kunna hantera de konflikter som har uppkommit i förhållandet.

För även om man egentligen kommer väldigt väl överens som par, kan det vardagliga livet och den stress man känner lätt leda till konflikter. Dessa kan verkar svåra eller rentav omöjliga att lösa på egen hand. Det är här som parrådgivningen kommer in i bilden – genom rådgivning kan ni få hjälp att hantera olika situationer och att stärkta ta er igenom denna erfarenhet.

Detta kan du förvänta dig av parrådgivningen

De inledande sessionerna av er parrådgivning i Huddinge kommer sannolikt att kretsa kring er gemensamma historia och de problem som ni har sökt er dit för att lösa. Ni bör vara beredda att besvara frågor om ert förhållande, era föräldrar, er barndom och erfarenheterna av era tidigare förhållanden. Er parterapeut kommer troligtvis också att vilja tala med er bägge enskilt såväl som i grupp.

Hur parrådgivningen därefter kommer att fortskrida kan variera en del. Olika parterapeuter har nämligen varierande stilar och tillvägagångssätt. Tveka inte att fråga er terapeut vilken metod som han eller hon är utbildad i och vad den går ut på. På så vis kan du säkerställa att den terapeut som håller i trådarna för er parrådgivning i Huddinge är väl lämpad att hantera er uppkomna situation.

Vänta inte för länge med att söka hjälp

Det är inte ovanligt att man i många fall väntar flera år innan man söker hjälp med sina relationsproblem. Det finns dock ingen god anledning att vänta – problemen blir ofta värre med tiden, och många förhållanden kan vara svåra att rädda om man låter det gå alltför mycket tid. Det är därför viktigt att identifiera och erkänna problemen i ett tidigt stadium och därefter snarast möjligt inleda sin parrådgivning i Huddinge.

Det finns inga felaktiga anledningar till att söka hjälp via rådgivning, och parrådgivningen bör inledas så snart problemen i förhållandet börjar komma i vägen för det dagliga livet.

Elektriska fordon

Att miljön och klimatet står i fokus råder det inga tvivel om. Äntligen har ledare över hela världen börjat inse hur illa det faktiskt ligger till. Som vanlig person kan det dock vara svårt att veta hur man kan förbättra miljön och hur man kan leva bättre. Det känns hopplöst. Men det finns faktiskt en hel del saker man själv kan göra för att underlätta den enorma belastning som vi utsätter planeten för. Bland annat genom att låta nästa fordonköp bli ett elfordon. Elfordon finns i alla tänkbara modeller och prisklasser, både som bilar men även som cyklar. Det finns även bilar som förenar två världar, elfordon som även kan drivas på bensin. Då kan du alltid köra så långt som batteriet räcker för att sedan använda bensinen som nödläge.

Elbilar

Den kanske mest kända elbilen som finns idag är Tesla. Tesla är ett dyrt varumärke och en amerikansk tillverkare av just elfordon, bland annat. De har fått otroligt mycket uppmärksamhet under senaste åren men har faktiskt funnits med i bilden redan sedan 2003. Man känner genast igen en Tesla på grund av sitt ofta futuristiska utseende. Det är dock inget varumärke för den utan stor plånbok. Då finns det andra billigare alternativ att välja bland.

Mindre elfordon

Förutom riktiga bilar som du kan köra långt med finns det även en uppsjö elfordon i mindre storlek. Du kan exempelvis unna dig själv något roligt, vad sägs om en elcykel? Eller kanske en segway? Idag har man till och med tillverkat longboards med eldriven motor. Perfekt när det blir brantare backar och du inte orkar få fart själv. Förutom att du bidrar till att böra miljön bättre slipper du dessutom lägga pengar på att betala bensin. Bensinpriserna har, som vi alla vet, skjutit i höjden under de senaste åren och värre lär det bli. Se därför till att vara förberedd innan du vaknar en dag och ser att literpriset ligger på 20 kronor.

Elfordon kan även vara bra för dig som vill köpa moped till ungdomen. Du kan hitta många bra elmopeder samt även fräcka elcyklar som varken går särskilt snabbt eller är alldeles för dyra. Dessa fordon är perfekta när ungdomarna ska lära sig köra.

Så hittar du rätt hos Jonsson Bil

Ny eller begagnad? Eller kanske privatleasing? Så här hittar du rätt bil via webbplatsen Jonssonbil.se:

Via meny eller startsida

I menyn finns ”Personbilar” och i undermenyn då bland annat ”Nya”, ”Begagnade” och ”Privatleasing”. Ett annat alternativ är att scrolla ner på startsidan. Under den första slidern hittas fyra bilder som illustrerar nya bilar, begagnade bilar, leasing online samt service.

Hitta ny bil

Under ”Ny bil” finns möjlighet att filtrera de bilar som finns att välja på. Alla nya bilar läggs upp på hemsidan och bland annat går det att filtrera på märke, drivmedel och pris. Samtidigt är det inte jättestor mängd bilar i en bilhall samtidigt. I skrivandets stund är det 13 st och det finns därmed en fördel att inte filtrera för ”hårt”. Ibland kan det vara smart att se på modeller för att vidga vyerna.

Hitta begagnad bil

Antalet begagnade bilar hos Jonsson Bil är betydligt fler än de nya. Vid samma tillfälle som det fanns 13 nya bilar var utbudet av begagnade 110 st. Att köpa begagnad bil innebär att priset blir betydligt lägre. För att göra dessa köp ännu tryggare kan ”Trygga Jonsson” tecknas. Ett trygghetskoncept som ger 12 månaders trygghetsgaranti. Så lång garanti följer generellt inte med när bilar köps begagnade. I likhet med nya bilar kan de begagnade sorteras utifrån en rad faktorer. Bland annat märke, årsmodell, pris och drivmedel.

Hitta bil för privatleasing

För bara 20 år sedan var frågan ”köpa nytt eller begagnat?”. Idag är frågan snarare ”leasing eller köpa?”. Leasing har ökat mycket kraftigt tack vare smidiga lösningar och ekonomisk fördel. Leasing sker hos auktoriserade återförsäljare av specifika märken. Då Jonsson bil är återförsäljare av Renault är det alltså enbart detta märke som kan privatleasas via dem. Som nämnts är den ekonomiska fördelen en stor orsak till att många privatpersoner väljer leasing. Ett exempel är att en ny Peugeot 208 Active kostar 1899 kr per månaden. Det kan ställas mot att köpa samma bil med amortering, ränta, skatt, försäkring och service. Även om det går att läsa om leasing online och även jämföra olika modeller så väljer ändå de flesta att gå in till butiken för att där provköra och få mer information kring detta sätt att ”äga” bil.

Se hela utbudet på Jonssonbil.se

Vad gäller för RUT-avdrag i samband med flytt?

Vad gäller för RUT-avdrag i samband med flytt?

Sedan RUT-avdraget infördes 2007 har det funnits möjlighet att göra avdrag för städning av olika slag, som till exempel flyttstädning vilket gav riktigt bra pris på flyttstädning. Däremot var det från början inte tillåtet att dra av något på skatten för andra flyttkostnader.

Från och med 1 juli 2016 är RUT-avdraget utökat så att man kan utnyttja det när man anlitar en flyttfirma eller behöver fixa till trädgården inför flytten.

Vilken del av kostnaden får dras av?

Det är enbart arbetskostnaden som är avdragsgill. Man får dra av 50 % av den kostnaden. Arbetsmaterial och städmedel som städföretaget använder är inte avdragsgilla. Reskostnaden till och från din bostad går heller inte att dra av.

Kostnaden för homestyling inför en flytt är inte möjligt att göra avdrag för. Däremot kan man beställa visningsstädning och den är avdragsgill på samma sätt som en flyttstädning. Den tjänsten kan vara svår att få tag i på mindre orter men i Göteborg och Stockholm finns ett flertal företag med denna tjänst.

Om man tar hjälp av ett företag för att fixa till trädgården inför en flytt är det också arbetskostnaden som är avdragsgill. Behöver det kompletteras med växter av något slag så kan det inte räknas in i underlaget för skatteavdraget.

Under 2019 tillsattes även en utredning av regeringen för att undersöka om rutavdraget kunde innefatta tvätt även om detta inte utförs i hemmet. En nyhet som bland annat den stora dagstidningen i Göteborg (Göteborgsposten) rapporterat om i artikeln ”Regeringen vill se fler lämna bort tvätt”.

Anlitar man en flyttfirma för själva flytten så är det återigen endast arbetskostnaden som är avdragsgill. Kostnaden för bil och kartonger går inte att göra avdrag för. Om du ska flytta från Eskilstuna till Göteborg kommer alltså hyran av lastbilen under denna tid inte vara avdragsgill. Däremot allt den tid som personalen lägger ner på själva flytten.

Hur gör man sitt RUT-avdrag?

Det enklaste är att man anger redan när man begär kostnadsförslag för till exempel en flyttstädning, att man önskar göra avdrag på skatten. Då finns det med som en notering i underlaget och kommer därefter med på fakturan. Ett företag som alltid anger ett avdrag som motsvarar 50 % på hela fakturan är inte seriösa. Det är som sagt endast arbetskostnaden som ingår i avdraget.

RUT-avdraget kan sökas av den som har en inkomst som man betalar skatt på. Avdraget var tidigare 25 000 SEK per person och år, men höjden den 1 juli 2019 till 50 000 SEK.